3 zasady skutecznego projektu opakowania
Opakowania
Każdy z nas codziennie kupuje jakieś towary, każdy z nas podejmuje dziennie dziesiątki decyzji, jakie produkty kupić, a jakie nie. Często nawet nieświadomie decydujemy się kupić jakiś produkt, nie wiedząc nawet dlaczego ten, a nie inny. Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że w takich wypadkach to dobry projekt opakowania przeważył szalę i wpłynął na nas w ten sposób, że kupiliśmy dany produkt.
Opracowanie takiego opakowania nie jest jednak sprawą prostą. Trzeba mieć ogromną wiedzę na temat szeregu czynników odpowiedzialnych za skuteczne i udane opakowanie produktu. Oto trzy podstawowe zasady
Niewidoczne opakowanie nie istnieje
Pierwszą zasadą przy projektowaniu opakowania jest twierdzenie, że niewidoczny produkt nie zostanie kupiony. Opakowanie po prostu musi być widoczne. Ale nie znaczy to, że ma być krzykliwe, gdyż właściwa estetyka jest kolejnym ważnym czynnikiem. Produkt bowiem swoim wyglądem powinien wpisywać się w ogólny wizerunek marki.
Opakowanie ma przyciągać
Kolejną sprawą jest odpowiednie przyciągnięcie do siebie konsumentów. Produkt powinien wywoływać emocje i opowiadać jakąś historię. Powinien mieć to coś, co wyróżnia go z rzeszy innych. Już dawno dowiedziono eksperymentalnie, że stosowanie określonych kolorów, wywołuje odpowiednie emocje.
Ładne jest dobre
Produkt wreszcie powinien być zaprojektowany estetycznie, z zachowaniem prawideł proporcji i z wyczuciem określonej konwencji barw stosowanej w branży pokrewnych produktów. Oczywiście spotyka się częstokroć projekty nowatorskie na tym polu, jest to jednak trochę ryzykowne i nie zawsze jest to opłacalne.
To są tylko podstawowe wytyczne pomocne przy projektowaniu opakowań, w rzeczywistości problematyka ta jest o wiele bardziej skomplikowana i niemało szczegółowych publikacji powstało na ten temat. Ze swej strony mogę polecić artykuł Projektowanie opakowań – to nie takie proste