3 cechy dobrego przywództwa


Każdy z menadżerów, właściwie niezależnie od wielkości zarządzanego przez siebie zespołu ludzi, powinien pamiętać o kilku cechach dobrego przywództwa. Dla osiągnięcia zamierzonych celów są one bowiem kluczowe. Nie ma zatem miejsca na popełnienie najmniejszego choćby błędu.

Co jest cechą dobrego przywódcy, zdolnego być prawdziwym liderem, który jest w stanie pociągnąć za sobą ludzi? Wyrażenie troski i zainteresowania. Nie chodzi w tym wypadku jedynie o mówienie wszystkim po imieniu i zdawkowych pytaniach o zdrowie współmałżonka czy dzieci. Sprawa jest dużo bardziej istotna, gra toczy się przecież często o najwyższe stawki, zazwyczaj o być albo nie być całej firmy lub jej konkretnego działu. Inwestowanie swojego czasu w umacnianie zespołu podwładnych jest rzeczą najbardziej istotną. Stworzenie dobrego zespołu jest bowiem najbardziej wartościową inwestycją, jaką można zrobić w firmie.

Po pierwsze – czas

Dobry lider powinien zawsze mieć czas dla swoich współpracowników i podwładnych. Bez okazywania im własnego zainteresowania po prostu nie jest w stanie zbudować nici porozumienia, koniecznego w przypadku zarządzania godnego tego miana. Osoby wiedzące, że zawsze mogą udać się do zwierzchnika po radę lub wskazówkę, obdarzają swojego przełożonego dużo większym szacunkiem i zaufaniem. Łatwiej w ten sposób zarządzać zespołem.

Po drugie – szkolenia

Podobnie ma się sprawa ze szkoleniami. Podnoszący swoje kwalifikacje pracownicy nie tylko szybciej i sprawniej wykonają stojące przed nimi zadania, ale również docenią fakt, iż mogli się rozwinąć zawodowo właśnie dlatego, że pracują w zespole, którego lider stawia przede wszystkim na pracowników. Co więcej, niekiedy warto rozważyć również osobiste wzięcie udziału w szkoleniu, właśnie po to, by zmienić zasady relacyjności i procesu komunikacji pomiędzy zespołem a osobą stojącą na jego czele.

Po trzecie – upodmiotowienie

Szef ma stawiać cele i sprawdzać ich wykonanie. Banalna to prawda, a jednak wielu z pracujących na kierowniczych stanowiskach ignoruje tę zasadę, ingerując mocno w decyzje podejmowane przez pracowników. Firma to nie wojsko, gdzie nie ma miejsca na dyskusje czy odmienne wizje. W przedsiębiorstwie niekiedy bardziej opłaca się wysłuchać tego, co pracownik ma do zaproponowania. Dobrym pomysłem jest również pozostawienie wielu pomniejszych decyzji w ręku podwładnego. Korzystają na takim rozwiązaniu obie strony. Pracownik czuje się wyróżniony i doceniony, przez co wzmaga swoje wysiłki, kierując się własną ambicją i poczuciem odpowiedzialności. Szef czy menadżer ma natomiast więcej czasu na to, by lepiej koordynować pracę na wyższym szczeblu, bez konieczności ciągłego nadzoru nad podlegającymi sobie ludźmi.

Dobre zarządzanie nie jest procesem łatwym, ale można się wiele nauczyć, czerpiąc z dobrych praktyk stosowanych przez innych. Każdy z menadżerów odnoszących sukces swoją pracę opierał właśnie na tego typu rozwiązaniach.

1 Comment

  1. Trzeba dużo praktyki, uczenia się na błędach i tak dalej. Sam tekst nie wystarczy, choć jest bardzo pouczający. 😉

    Post a Reply

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Zarządzanie
Zarządzanie firmą

Zarządzanie własną firmą wydaje się być zajęciem dość prostym i niezwykle skomplikowanym jednocześnie. Natłok informacji i czynników, jakie należy wziąć...

Zamknij